Citronpaj (Lchf)

 

1 stor paj

Pajdeg:

3,5 dl mandelmjöl (jag använder sellton)
50 gram smör
1 msk fiberhusk
ca 1 msk sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1 msk riktigt socker **
1 krm salt
2 äggulor
2 msk grädde

Fyllning:

250 g mascarpone
3 citroner
ca 1,5 dl sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1,5 dl riktigt socker  **
3 ägg
3 äggulor

Gör först pajdegen. I en matberedare med knivar, blanda mandelmjöl med smör och lägg sedan i övriga ingredienser och kör tills du fått en deg. Stjälp upp i en skål och ställ kallt i minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut degen i formarna och förgrädda pajerna i ca 7-8 minuter. Höj ugnen till 225 grader när pajskalet är klart.
Gör sedan fyllningen. Riv citronerna och pressa sedan citronerna så att du får 1,5 dl citronjuice. Blanda citronskal, juice och sötningen i en skål och rör tills sockret löst sig. Blanda försiktigt ner ett ägg + gula i taget och tillsätt sedan mascarponet. Jag använde stavmixern för att få en slät smet.
Fördela fyllningen i pajformarna och grädda mitt i ugnen tills fyllningen stelnat (ca 30 min). Täck pajkanterna med folie för att undvika att dem bränns.

Servera pajerna ljumna med lite bär och vispad grädde!

 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

iminlillavarld.blogg.se

Mat och bakblogg och lite annat.

RSS 2.0